PIM_0677

PayPal Dilemma’s

Consumentenrecht

Als consument geniet u consumentenbescherming. Consumentenbescherming verwijst naar een set maatregelen die zijn genomen om consumenten te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken. Het omvat wetten en regelgeving die bedrijven verplichten eerlijke informatie te verstrekken aan de consument om op deze wijze bijvoorbeeld de veiligheid van de consument te kunnen waarborgen. 

Daarnaast vergroot consumentenbescherming ook het vertrouwen in de economische markt en bevordert het een eerlijke concurrentie tussen bedrijven. Vertrouwen hebben in de economische markt is cruciaal voor een gezonde economie. Sommige bedrijven zijn echter niet altijd even duidelijk over de rechten en plichten van de consument hetgeen soms kan leiden tot nadelige gevolgen.  Wat zijn dan uw mogelijkheden als consument? 

Aan de hand van onderstaande casus zal u kort worden meegenomen in dit proces. 

Casus

De winter komt eraan. Al maandenlang was A bezig met de voorbereiding voor de wintervakantie. Na lang wikken en wegen was A eruit. Samen met familie en vrienden op wintersport. A had een leuk verblijf gevonden via een platform dat verschillende accommodaties aanbiedt. Betaling was mogelijk via PayPal. Perfect dacht A. Als er iets mis zou gaan was zijn inzet in ieder geval beschermt. Voor €1200,- vond hij een mooie ruimte die aan alle eisen voldeed. 

Het is 23 december. Na 8 uur rijden kwam A samen met zijn reisgezelschap aan op bestemming. Tot A’s grote schrik was de accommodatie smerig en ijskoud. Het afval was al weken niet opgehaald en om het af te maken trof A zelfs bedwantsen aan tussen de lakens. Dit is niet wat er was afgesproken. A belde met de eigenaar en eiste zijn geld terug. De eigenaar weigerde echter te betalen. A wist wel beter en boekte het bedrag via zijn internetbankieren terug. Via PayPal genoot hij immers consumentenbescherming was de gedachte. 

Nog dezelfde dag boekt A samen met zijn reisgezelschap een nieuwe accommodatie die gelukkig wel aan al zijn verwachtingen voldeed.

Inmiddels was het 4 januari. De vakantie zat er weer op en A was heerlijk thuis. Tijdens het lezen van een artikel zag hij op zijn telefoon ineens een bericht voorbijkomen van PayPal met de tekst. 

“U staat €1200,- in de min. U wordt vriendelijk verzocht het bedrag binnen 30 dagen terug te betalen aan PayPal.” 

In paniek nam A contact op met PayPal en legde hij uit wat er tijdens zijn vakantie was gebeurd. PayPal gaf aan te betreuren dat de situatie zo was gelopen, maar dat A de betaling toch verschuldigd was aan PayPal. A had immers de juiste procedure moeten volgen zoals aangegeven in de algemene voorwaarden. Nu hij dit had nagelaten kon PayPal niets meer voor hem betekenen. 

Consumentenbescherming

Via PayPal geniet u inderdaad consumentenbescherming in de vorm van aankoopbescherming. Wel is het daarbij van belang dat u de vijf stappen met betrekking tot geschilbeslechting die PayPal voorschrijft strikt opvolgt. Op het moment dat deze procedure niet goed wordt nageleefd vervalt de aankoopbescherming direct. In casu verviel de bescherming dus op het moment dat A zijn betaling via internetbankieren had teruggeboekt. 

Van Ebbenhout Juristen

Uit de casus blijkt dat A geen beroep meer kon doen op de aankoopbescherming die PayPal aanbood. Toch zijn daarmee niet alle kansen verschoten. A zou namelijk nog een klacht kunnen indienen via het platform waar de accommodatie werd aangeboden en op deze wijze proberen de accommodatiekosten vergoed te krijgen.

De in deze casus omschreven kwestie is een kwestie die valt onder de Algemene civiele praktijk en leent zich bij uitstek voor een Van Ebbenhout Jurist. Met kunde, kennis en karakter gaan we voor u aan de slag. Bent u op of komt u van vakantie en heeft u onze hulp nodig met een kwestie? Wij zijn werkzaam in de omgeving Tilburg, Arnhem en de Achterhoek.

Kom met ons in contact

“U bent niet meer alleen, we doen het samen.”  

Auteur:

Van Ebbenhout Juristen

Deel dit artikel:

Comments are closed.